TERVE SELKÄ

Terve Selkä on rangan ja keskivartalon liikkuvuutta ja voimaa lisäävä tunti.

Huolellinen alkulämmittely tehdään esimerkiksi jumppakepin avulla. Sen jälkeen niskan ja selän alueen lihaksistoa vahvistetaan erilaisilla lihaskuntoliikkeillä käyttäen apuna esimerkiksi keppiä, käsipainoja, kuminauhoja ja kehon omaa vastusta. Tunti sopii kaikille, myös selkä- tai nivelongelmista kärsiville. Tunnilla myös keskivartalo huomioidaan koska syvät tukevat lihakset ovat tärkeä osa selän hyvinvointia. Tunti lopetellaan venytyksiin jotka auttavat parantamaan selkärangan liikkuvuutta.

Selkävaivat ja niska-hartiaseudun ongelmat ovat nykypäivänä erittäin yleisiä istumatyön ja vähäisen liikunnan vuoksi. Selkäkivut voivat vaikuttaa elämänlaatuun negatiivisesti, jos koko ajan kolottaa ja liikkuvuus on huono. Oikeanlainen ryhti vaatii vain vähän lihastyötä ja kuormittaa lihaksiasi tasaisesti. Kun löydät hyvän ryhtisi ja kehon tasapainon, vältyt lihasten sekä nivelten ylikuormitukselta. Kun pidät selkäsi liikkuvana, vältyt selkäkivuilta.

Tunti ei sisällä hyppyjä.

Liikkeet saa tehdä omaan tahtiin.

Tunti soveltuu raskaana oleville.

 

LIHASKUNTO


Tehokas ja turvallinen tunti joka auttaa kehittämään lihaskestävyyttä.  

Tunti aloitetaan helpolla alkulämmittelyllä ilman vaikeita askelsarjoja.

Lihaskunto-osuus toteutetaan yhdistelmäliikkeillä käyden läpi vartalon suuret lihasryhmät. Välineinä voi olla esimerkiksi painotangot, käsipainot, jumppapallo, bosu, kuminauhat tai kehon oma paino. Tunnin rasitustasoa voit säätää painojen avulla tai liikkeiden nopeudella.

Tunti päättyy lyhyisiin palauttaviin venytyksiin.

Tunti ei sisällä hyppyjä tai koreografiaa. Lihaskuntoliikkeet ovat yksinkertaisia, mutta toistojen ja rytmitysten avulla tunnista saadaan tehokas.

Tunti soveltuu vasta-alkajille ja pitempään treenanneille.

Tunti soveltuu myös raskaana oleville.

 

KAHVAKUULA


Kahvakuulalla pystyy tekemään kokonaisvaltaisia ja tehokkaita liikkeitä. Yhdellä tunnilla saat treenattua voimaa, kehonhallintaa, tasapainoa, liikkuvuutta. Kuulalla tehtävät liikkeet ovat isoja ja kokonaisvaltaisia, joten myös aerobinen kunto kasvaa hyvin. Lisäksi liikkeet ovat dynaamisia ja toiminnallisia; harjoitteissa ei kuulaa niinkään nosteta vaan heilautetaan.

Kuulan aloituspaino riippuu lähtötasosta ja taustasta. Naisilla yleisin aloituspaino on

4–8 kiloa ja miehillä 8–16 kiloa. Varsinaiset kahvakuulan perusliikkeet tehdään aina kehon suurimmilla lihaksilla, keskivartalolla ja jaloilla, joten yleensä saa ottaa liikkeisiin luultua isomman kuulan. Tekniikka on kuitenkin parempi opetella liian kevyellä kuin liian painavalla kuulalla.

Kahvakuulaharjoittelu sopii lähes kaikille. Kuulalla harjoitetut liikkeet ovat yksinkertaisia ja monipuolisia. Laji on erinomainen painonhallintaan ja kiinteytystä haluavalle.

Tunnilla käytetään eripainoisia kuulia ja kuulat ovat koko salin yhteisessä käytössä tunnin aikana. Eli jos et löydä heti itsellesi sopivaa kuulaa voit pyytää naapuriltasi lainaan kuulan  jos hän ei käytä sitä.

Liikkeet tehdään omaan tahtiin. Tunti ei sisällä koreografiaa.

 

IKIVIIKARIT

Tunti on etenkin iäkkäämmille treenaajille tarkoitettu hauska nivelystävällinen jumppa musiikin tahdissa. Tunnin lopussa on pitkä venyttelyosuus. Jumppa parantaa tasapainoa, liikkuvuutta, lihaskuntoa ja kestävyyttä. Harjoittelussa käytetään välineinä esimerkiksi painotankoa, jumppakeppiä, käsipainoja, vastuskuminauhaa tai bosua. Lattiatasossa ei tarvitse suorittaa liikkeitä. Jumppa sopii myös sydänpotilaille.

Tämä tunti auttaa lisäämään ja ylläpitää lihaksiston ja nivelten toimintakykyä. Tunnilla ei hypitä ja liikkeet saa tehdä rauhallisesti omaan tahtiin.

Kuntoa kohottavan ja terveyttä edistävän liikunnan lisäksi tämä tunti tuo harrastajalleen liikunnan iloa ja hyvää oloa.

Jumppaa ohjaa ammattitaitoinen ja kokenut ryhmäliikuntaohjaaja.

 

SYKE

Syke-tunnilla tehdään helppoa koreografista sarjaa alusta loppuun iloisella fiiliksellä, hyvän musiikin tahdittamana. Jos kaipaat perinteisiä aerobic-kuvioita, niin tämä tunti on sinulle.

Tunti on kuntovoimistelua selkeärytmisen ja tasajakoisen musiikin tahdissa. Nimi viittaa hapenottoon ja hengitys-, sydän- ja verenkiertoelimistön harjoittamiseen.