IISEE Lime


Lime on IISEE-tunneista kevyin. Se sopii aloittelijoille ensimmäiseksi tunniksi. Kokeneille polkijoille se käy lämmittelyksi ennen toista harjoitusta tai palauttavaksi raskaampien treenien jälkeen. Tunnin alussa ohjaaja opastaa ensikertalaisille pyörän säädöt ja tunnin aikana polkutekniikkaa.

Tunti alkaa kahdella lämmittelykappaleella. Sen jälkeen työtä on kolmen kappaleen verran ja niiden välissä on kevyemmät palautukset. Tunnin lopussa on jäähdyttelyosuus ja venyttely. Tunnin aikana pyörällä poljetaan satulassa istuen ja polkimilla seisten.

Lime-tunnin kokonaiskesto on noin 30 minuuttia.

 

IISEE Aero


Aero on aerobista kuntoa kehittävä harjoitus. Tunnilla pärjää vähemmänkin polkenut treenaaja kunhan polkutekniikka ja -asento on hallussa.

Tunti alkaa kahdella lämmittelykappaleella. Sen jälkeen on kaksi työkappaletta ja palautus kolmen kierroksen ajan. Tunnin lopussa on jäähdyttelyosuus ja venyttely. Tunnin aikana poljetaan satulassa istuen ja polkimilla seisten. Tunnilla kierrosnopeudet ovat ajoittain Lime-tunteja nopeammat.

Aero-tunnin kokonaiskesto on noin 45 minuuttia.

 

IISEE Focus


Focus on IISEE-tunneista raskain. Tunnilla on poljetaan korkeammilla sykealueilla kun Lime- ja Aero-tunneilla. Tuntia suositellaan kokeneille polkijoille. Tämän tasoisia tunteja suositellaan 1-2 kertaa viikossa muun kevyemmän treenin ohessa.

Tunti alkaa kahdella lämmittelykappaleella. Sen jälkeen on kolme työkappaletta ja palautus kolmen kierroksen ajan. Tunnin lopussa on jäähdyttelyosuus ja venyttely. Tunnin aikana poljetaan satulassa istuen ja polkimilla seisten. Tunnilla kierrosnopeudet ovat ajoittain Lime- ja Aero-tunteja nopeammat.

Focus-tunnin kokonaiskesto on noin 55 minuuttia.

 

SISÄPYÖRÄILY YLEISESTI


Sisäpyöräilyyn käytettävä pyörä muistuttaa tavallista kuntopyörää. Pyörässä on ainoastaan yksi pyörä, vauhtipyörä, jonka vastusta muuttamalla saadaan aikaan haluttu polkunopeus ja vastus vauhtipyörän pyörimiseen. Vastusta lisäämällä tai vähentämällä sekä polkimien pyöritysnopeutta vaihtelemalla kontrolloidaan harjoitteen rasittavuutta. Suurin osa pyöristä on suoravetoisia, eli polkimet ovat suoraan yhteydessä vauhtipyörään joko ketjun tai hihnan välityksellä. Tällöin polkimet pyörivät samaa nopeutta vauhtipyörän kanssa.

Sisäpyöräily on pääsääntöisesti cardioharjoitus, joko aerobinen tai anaerobinen tai molempia, riippuen tuntiprofiilista ja tavoitteista. Lihasrasitus kohdistuu hengitys- ja verenkiertoelimien lisäksi pääsääntöisesti alavartalon lihaksiin.

 

Lauttasaaren liikuntakeskuksessa on käytössä tanskalaiset BodyBike-pyörät.

Sisäpyöräilyohjaajamme neuvovat tunnin alussa pyörän säädöt ja ajoasennot.